Výměna brzdové kapaliny
Brzdová kapalina je kapalina, která přenáší tlak z brzdové páčky do třmenu ve kterém se vytlačují pístky a ty tlačí na připevněné destičky, které se dotýkají kotouče a fyzikalní třecí silou se motocykl zastaví :-) To je vesměs teorie. Prakticky to funguje jako hydraulika - přenášení sil.
Kapalina ale není nesmrtelná a počase namáhání se její funkce rapidně mění. Doporučené je každé dva roky vyměnit. Pro jezdce střelce a okruhové nadšence je to samozřejmě o dost kratší interval, protože kapalina dostává více zabrat. Při špatné kapalině se nám může stát, že nám brzdy začnou takzvaně "vadnout". Páčka se bortí více k rukojeti. Další faktor je, že kapalina vstřebává vodu z atmosféry ( Hydroskopický efekt) a také se mohou tvořit vzduchové bublinky.
Kapaliny se dělí podle DOT (Department of Transportation) a to podle bodu varu brzdové kapaliny. DOT 3 ,DOT 4, DOT 5.1 - založené na polyethylene-glycol bázi kdežto DOT 5 je založené na siliconové bázi. Pozor nezaměnovat dojde k chemické reakci. Jak můžete vidět na obrázku, bod varu má nejvyší s označením 5.1. Hydroskopický efekt až tak nedělá problémy u osobních automobilů, ale hraje důležitou roli při motoristickém sportu.
Ted už k výměně. Opět nám pousložila 125tky Honda Varadero. Tento úkon je velice lehký, zvládne ho každý kdo nemá gramlavé ruce. Na třmenu je
odvzdušnovací šroub (většinou je to netypické 11 či 9 klíč.). Nasuneme hadičku ať nám vypouštěcí kapalina pěkně teče do připravené nádoby. Teď už stačí opakovat následující úkon.
Nejlépe se to dělá ve dvou lidech, ale dá se to zvládnout i v jednom.
Zmáčknete páčku brzdy,odvzdušňovací šroub je utažený, jakmile stisknutím páčky vytvoříte tlak,povolíte šroub a kapalina se přesune do nádoby, samozřejmě pumpa brzd není tak objemová aby se vyplavilo vše najednou. Povolíte páčku až po té co se utáhne šroub jinak by se nasál vzduch a to mi nechceme.Úkon se opakuji do doby než je v oběhu nová kapalina a páčka má "tvrdý" stisk.
TORM