Cagiva Mito (92)
Cagiva Mito italská motorka s jednoválcovým srdcem co už je na trhu nějákou tu dobu. Já osobně (torm) vám přiblížím model roku 1992.Sice není až tak v serii ale obraz si uděláte.
Cagivu Mito takový malý supersport pro mladé. Odpružení a podvozek na vysoké urovni a k tomu Italský 2T motor o objemu 124,5 ccm. Pravda spolehlivost je druhá stránka výkonu ale to předbíham. Pojdmě si představit motorku po
designové stránce.Ta je do roku 94-95 defacto hodně jiná protože v těchto letech přišel facelift ktery dal Mitu podobu "Malé Ducati", i přesto tento designový "handicap" si myslím , že je to nádherná Italská motorka která osloví hodně lidí.
Začneme od začatku a tomu dominuje dvojice předních světlometů
Sou osazeny obyčejnými žárovkami o opravdu dost slabém výkonu 45 W. To je na jízdu v noci celkem dost oprus takže moc nedoporučuju jít s tím lovit v noci nějáky bažanty. I když s dálkovými ve dne to celkem dobře upozorňuje , že se pohybuje i dvoukolák po silnici. Další funkční věc zrcátka.
Tak u zrcátek bych to shrnul že tam jde vidět tak h...o. Je to tak ale proto abych se podíval co se děje za mnou musím udělat sokolský pohyb rukama a hlavou. No dá se to přežít ale zlatý endurko kde sem měl vše po ruce respektive po očích :-).
Budíky jsou dobře čitelné (opět po vzoru ducatek) obsahují kontrolku oleje,neutral, kontrolka blinkrů,dálkový světla. Na pravo je teploměr motoru a nejvíce dominatní je otáčkoměr s o něco málo menší rychloměrem.Rychloměr obsahuje denní počítadlo což je velice praktické a normalní počitadlo celkových km. Co jen bych tomu vytknul je, že přes bowden spojky nejde vidět na rychlost kolem 50 km/hod. Což je jen takový detail. Origo podsvícení sem vyměnil za barevné diody a je to hned pěknější.
Nádrž která má pěkný tvar bez prolisů u kolen (což mužem vídat např. na Yamaze TZR) je velká podle manualu 18 litrů.Rezerva je 4 litry. Tohle ale nemužu potvrdit protože 18 litrů bych tam opravdu nenarval (jen 14) a už se mi stalo i že jsem normal otočený kohoutek dojel defacto do sucha. Defacto proto, jelikož tvar nádrže je tak debilně udělán že to ten poslední půlitr nebere a už jste nahraní (joo párkrát sem taky tlačil). Taky (aspon mě) chybí jakakoliv kontrolka rezervy či jak sem viděl u pár Af1 kde měli i palivoměr.Tohle je celkem velké minus a je pořad otravný si koukat do nadrže:-)
Posaz je sportovní hodně tlaku je na ruce,stupačky sou situovaný celkem dobře.Sedlo je ehm pruměrně tvrdé,ale zadek ,že by mě fakt bolel to říct nemůžu a to sem absolvoval i 250 km na zátah. Takže je to zase o síle zvyku. Horší je to pro spolujezdce.
Na první pohled je to děsivé, vypadá to jako prkno potažené koženkou ale už sem si vyzkoušel jízdu na svém Mitu jako spolujezdec a jde to přežít. Pocit z motorky z tohoto místa je uplně něco jiného než na pozici řidiče. Ať už jde o akceleraci či brzdění, vše prožívate více,ale to sem jen tak odbočil. V letě planujem několikadenní cestu na slovensko tak si moje přítelkyně bude muset vybavit pořádnou trpělivostí. Nejhorší sou totiž vibrace při vysokých otáčkách, já osobně nic moc nepociťuji ale spolujezdec dostává celkem solidní sadu do zadku a trošku do stupaček. Ovšem nedá se to srovnat s jízdou na nejmenované motorce čínského původu. Hlavní je mít motor v pořádku před moji GO to bylo absolutně k nevydržení ale ted jsou vibrace absolutně minimální možná při 11 000 otačkách už se ozývají ale u mého ježdění moc tu 11ku ručička nevidí kor když jedu s spolujezdcem.A to jezdím 90 procent. To víte láska :P. Ale to jsem zase odbočil.
Když to tak beru postupně mužem si všimnout docela prostorově výrázných
blinkrů. Tahle velikost se mi jevý jako idealní, co jsem například viděl na NSRku tak to bylo celkem dost vetší.Samozřejmě to mužeme nahradit miniblinkry které dodají ještě lepší desing ale bezpečnost zase udělá krok vzad.Na každém je co si vybere.
Zadní světla tuhle část na motorce miluju Mito má opravdu krásny "zadeček"
,který převzalo od svých sestřeníc Ducati 996,916.Intenzíta brzdového světla je výborná.Narozdíl například od AF1 disponuje dvoumi dvouvlaknými žárovkami (svítí obě zaráz).
Takhle jsme postupně projeli celou motorku od začátku a ted přijdou na řadu
pneumatiky a brzdy a pak už to bude celkem na přeskáčku.
Pneumatiky. V zadu je Mito osazeno 150/60-ZR17 myslím, že na 4,0" třípaprskový ráfek z lehké slitiny by šla i 160 guma ale tam je zase problém s dostatkem místa u kyvky. Tohle řešení sem píšu protože, kupříkladu 150 gumy lehce jeté sou k nedostání.Nová guma je celkem solidní investice 3-4tisíce.Opět ale upozorňuji, že 160 gumy nemám odskoušené. Na předku je obutí 110/70-ZR17.To je normální rozměr. Ja osobně mám Metzelerky v zadu a ve předu Bridgestone.Výměna mě ještě nepostihla sou tam od doby co jsem motorku koupil. Musím uznat že to obě sou skvělé gumy jak už na mokru kde kupodivu drží solidně tak i na a to především zadní pneumatiky podrží při vetších naklonech,samo je potřeba ji zahřát! Střed je tvrdý, takže se tak neopotřebává a kraje sou pruměrně měkké například na Buchlákách se začnou lepit,podobně jak to mužem vidět z okruhovek(samozřejmě né v takovém měřítku).Gumy foukám na 2,1bar předek 2,3 zadek.V manuálu jsou uvedená obdobná čísla plus mínus 0,1.
O zastavení 130kg važící motorky se starají skvělá
Bremba. Ve předu to je 4 pístek s plavoucím třmenem a kotoučem o průměru 320mm !!!. Co k tomu říct, brzdím jedním prstem :-)Osadit to pancéřovky tak to jsou jedovky jak cyp.
Zadní brzda má dvoupístek s pevným třmenem a kotouč o pruměru 230 mm. Ta je lehce dávkovatelná a zadní kolo se těžko blokne. K brzdám nemám vyhrady.Extrémně se nepřehřívají. Brzdí to skvěle i ve dvou. Stačí včas vyměňovat brzdovou kapalinu a destičky.
Jako další vezmeme
odpružení motorky. Ve předu se o to stára USD vidlice od Marzocchi. Ale upřimně se přiznám, že mám zmatek co vlastně na Mito ročníku 92 patří. Spíše se objevuje teleskop taky od Marzocchi. Upřímně sem rád za tyto zlaté USD ať už sou peknější tak se mi zdají mohutnější a stabilnější. Co mě ovšem čeká je repase. Z obou vidlic teče. Odpružení je ale dost sportovní takže v zatáčkách nezklame, luxus na cestách ovšem moc nehledejte na českých "supržužo" cestách drkotáte jak kozy.Zadní zavěšení obsahuje z lehké slitiny plavoucí kyvná vidlice s "banánovým"
profilem pravého ramene a progresivní pákový převod zavěšení (soft damp systém) a hydraulický tlumič se spirálovou pružinou. Předpětí je možno přizpusobuvout a to utáhnutím dvou "koleček slunečnicového tvaru".Rozsah je dostatečný já osobně to mám tak na 2/3 utahnuté z důvodu jízdy se spolujezdcem.
Zadní odpružení je solidně tvrdé po utahnutí na max by to mohlo být ideal na okruh či lepší zatačky. Jakmile ale s tím vymetám ty naše tankodromy je to opravdu žalostné.Tvrdé až hrůza.
Co napsat k
řetězovce snad jen to že počet zubů ovlivňuje styl jízdy a to bud do rychla (14;38,39 např.) a nebo do síly (13-14;42,43 atd). To už zaleží komu co vyhovuje.Já osobně to mám rychla a na poslední kvalt při 7000 otačkách to upaluje 120 což je skvělé na delší přesuny.Mínus je, že nejdou roztáhnout 6,7 do maxima.Ale tak každá mince dvě strany:). Nastavení řetězu je jednoduché stačí povolit čep kola a povolit 13klíčem matku a bud to dotáhnout imbusem nebo povolit. Pozor přu nastavení jelikož se ještě řetěz trošku napne jakmile dotáhnete čep kola:-)
Další věc vyfukový systém, k origo nevím.Mám tam koncovku od Arrow v zimě sem dělal repas už to potřebovala.Svod je originál.Zvuk je hodně pronikavý.
Teď se vrhneme k hlavním částem první pod lupu si vezmem
Rám
respektive dvojítý přičný nosník s vylisovanýmí profilovanými a hlinikovými litými částmi
zadní podsedlová část je z čtverhraných ocelových profilů.
Rám je pevný, nevlní se, idealní na sportovní vyžití.Zadní podsedlová část je velice šikovně udělaná a takhle na supersportovní motorce je velice velký uložný prostor viz foto.
Když vezmem v potaz že mi skoro z jedné poloviny zabíra alarm tak je to opravdu hodně solidní a vleze se tam lekarna žárovky a ještě nařadí:-).Ale to sem jen tak odbočil. Jinak k rámu a zpracování této současti společně se zavěšením mužu jen říct tolik, že je to dost sportovně naladěno.A na svoji dobu to bylo něco extra:-)Sucha hmotnost 130 kg mluví za sebe.Motor drží čepem ktera spojuje i kyvku s rámem.Dále v přední části s hrazdou a dvěma šrouby.
Přejdeme k hlavní věci na Mitu a to je jeho
motor. Ktery sjíždí z linky už pěknou řádku let a v modifikaci se objevuje i v Planetu,Supercity. Trošku té definice: Dvoutaktní jednoválec s destičkovým sáním a elektronicky ovládanou CTS (Cagiva torgue system) ve výfukovém systému.Objem 124,5 ccm.Přívod papáníčka se stará karburátor Dell´Orto PHBH 28mm RD,trysku jsem tam měl 130 bylo to příliš chudé změnil jsem to na 155 a motor hned šel lépe za plynem. K té přívěře ještě, je to takové bolístko 2T mě samotného to zradilo dvakrát (předtím na Aprilii).Vždy šlo o to , že záhadným způsobem se nůž přívěry
(to je to co mění časování vyfukových plýnu a při 7-8tis. otáček vás to nakopne) dotýkal pístu a tím došlo k deformaci a zapečení kroužků a to už ten motor potom nepojede. Tak si na to dejte bacha nejsem sám komu se to stalo. Jinak přívěra je tam defacto protože 2T nejede ve spodku a ten nuž jakoby zmenšíl průřez vyfukového kanálků a tím to jede ve spodku líp.Potom to krásně otevře a šup hop máte tam 11tis.otaček A motorka sviští jak drak. Charakteristika motoru je to že při výrobě se hledělo na výkon a o Mitu se mluví jako o hodně nespolehlivém.Co se týče motoru tak řeknu tohle,taky mě už zklamal a to díky te příveře a proto sem byl nucen udělat kompletní GO.A to kvůli tomu že jak se to rozebírálo tak se zjistilo že všechno je už na hovno.Ale ojnice byla origo Cagiva.Ta nespolehlivost podle mého názoru pramení hlavně z toho jak se ta generální oprava provede. Jestlí to někdo bastlí doma na koleni tak se pak nemůže divit že to tolik nevydrží. Šetřit by se taky nemělo to samozřejmě neznamená kupovat origalní díly ale u nás je plno skvělých výrobku které dokonce originali i předčí.A pak je tady jeden duležitý faktor! A to jak se k motorce chováte a pěčujete.Hlavní věc je nechat motor prohřát na sytič a pak pomalou jízdou pár km a potom tomu postupně dávat.Při prvních 10 min je opotřebení na motoru nejvetší.S tím hned souvisí i to jaký olej lijeme do své motorky,základní pravidlo je , měla by to být plná syntetika. Je pravda kamarád taky jezdil na Castrol TT minerál. Ale opravdu doporučuji plnou syntetiku.Já osobně preferuji Agip (budto Racing,nebo speed), to ostatně doporučuje sama Cagiva jelikož s Agipem mají nějakou smlouvu :-).Taky se nedoporučuje držet 2T motor neustále ve stejných otáčkách.A přetáčení taky není zrovna to pravé ořechové.Myslím že když se bude někdo řídit těmito pravidly tak neprohloupí a motorka se mu odvděčí.Mixovaní oleje do motoru se v serii stará mixer ktery je ovládan dvoulankem kterym ovládate plyn.Jeho dávkování je proměnné.Ja jsem motorku zakoupil již s odpojeným mixerém a tak liju olej do paliva a to v poměru 1:50.Nemám s tím žádné problémy a doporučuje to hodně lidí . Zajížděl jsem na 1:35, šlo poznat že plno oleje se nespálí a všude to teče. To jsem se to rozkecal a o charakteristice motoru nepadlo skoro ani slovo. Takže přímo moje motorka jede do 5,5 tis. otaček tak "jako moc se mi nechce". Při 5,5 to tam začne hučet a už je znatelnej nějákej ten nárust výkonu, do 7,7 je pásmo normálního provozu kde s tím jezdím. PO překročení vykonové díry u 7,7 nastupuje to pravé ořechové Mita. Je to opravdu střela dá se říct jedna z nejrychlejších ve své kubatůře.Vmax 180,se spolujezdcem 160.Cestovní rychlost 100-120. Teď něco ke
spotřebě dá se říct že to hodně ovlivnuje stav motoru. Ted po Generálce standartně 5,5L na 100 km.Olej 1000Km/L.
Bývalá motorka byla vetší žrout.
Komplexní charasteristika motorky:
Sportovní motorka s tvrdým podvkozkem,výkoný motor,skvělé brzdy, spolehlivost horší,posaz sportovní,atraktivní desing,docela nadčasová.Zastoupení servisů je celkem mizerné.Ale díly jde nahradit jak už jsem poznamenal.Zkušenost s origo díly je náhon na otačkoměr(500kč)3 týdny z italie. Pokud někdo o ní přemýšlí tak hlavně at vybírá pečlivě a pak se trošku obrní trpělivostí než vychytá všechny mouchy. Ona se vám pak odvděčí pěkným svezením.
PLUSY MOTORKY
- + sportovní design
- + vykonný motor
- + sportovní podvozek
- + stabilita
- + uložný prostor
- + dostupnost k motoru
MÍNUSY MOTORKY
- - 2T
- - spotřeba oproti 4T
- - nespolehlivost určitých dílů
- - příliš tvrdý podvozek
- - komplikovaná přívěra
VIDEO
Takovou recenzi sem dělal poprvé tak se omlouvám za nedostatky,nepřesné udaje atd. Doufám že to někomu poslouží nebo aspon něco se dozvěděl o Cagivě Mitu.
PS: Hledám dálší spolupracovníky na recenze (vlastní moto).
S pozdravem TORM :-))) Přeji všem plno skvělých km.