Cagiva Supercity (93)
Cagiva Supercity 125 se v Itálii začala vyrábět už od konce roku 1991. Je to takové šikovné silniční enduro patřící do skupiny funbike, které hravě zvládne městský asfalt, ale nebojí se ani polní nebo lesní cesty. Italové si s designem motorek umí skvěle pohrát a Supercity se jim podle mého opravdu povedla. Co jsem se dočetl, tak původně vzhled vycházel z přepracované crossky. Kritici to v té době prý dost odsoudili a hodně se diskutovalo o celém designu a sladění kapotáže s jinými prvky motorky. Já osobně bych vytknul možná jen to, že celkově malý motor se k mohutnému image motorky moc nehodí a trochu to kazí dojem většího stroje. Jinak se mi vzhled Supercity opravdu líbí a neměnil bych ani za nic. Určitě se Italům kompromis mezi silniční motorkou a endurem, povedl na jedničku. V podstatě žádná jiná značka než Cagiva, desingově podobný motocykl zatím nepředstavila. Napadá mě teď možná jen Gilera NordWest 600, ale to je trochu jiná kategorie co se týče obsahu : (mimochodem NordWest je jedna z mých faforitů pro přestup na silnější kubaturu).
Tak, to jen tak na úvod. Teď se budu zaobírat spíše celkovou charakteristikou motorky.
Podle toho co jsem na internetu vyčetl se Supercity vyráběla až do roku 2003, kdy výroba tohoto skvělého motocyklu skončila. Za celou dobu výroby se vzhled prakticky nezměnil. Jen se různě měnily varianty barev a potisků kapotáže.
Supercity má spoustu společného se svým pokrevním bratříčkem Mitem, který se stále vyrábí. Mají mnoho stejných dílů a součástí, akorát jsou obě motorky stavěny pro jiný styl jízdy.
Na první pohled působí Supercity dojmem velkého motocyklu, ale po nastartování bohužel všechny dojmy zmizí. Vše prozradí zvuk, linoucí se z dvojité koncovky výfuku, který má ten správný dvoutaktní "drnčák". O pohon se stará dvoutaktní, vodou chlazený jednoválec o objemu 124,6 cc s odděleným mazáním a elektronicky řízenou přívěrou.Výkon motoru dosahuje 11, 17 nebo 24 kW. Celkově dokáže být motorka dost hbitá a pokud je motor otevřený na již zmíněných 24 kW, je to už opravdu pěkné svezení. I když se jedná o enduro, tak je celkové nastavení motoru uzpůsobeno spíš na silnici než do terénu.
Zajímavé je, že některé motory od Cagivy mají šesti-stupňovou, a jiné sedmi-stupňovou převodovku. Dočetl jsem se, že nezáleží na roku výroby, ale na sérii, v jaké byla ta která motorka vyrobena. Osobně si ale myslím, že to s rokem výroby má co dočinění, protože všechny novější Supercity (bohužel nevím od kterého roku) už mají jen 6 kvaltů. Má to svoje výhody i nevýhody. Na jednu stranu nemusí člověk řadit jak potrhlej, ale na druhou stranu může být motorka se sedmi kvalty o něco sportovnější. Já vlastním Supercity z roku 1993 a tudíž ještě převodovku se sedmi kvalty. V podstatě se dá říct, že je to unikát. Sám jsem se totiž s motorkou, která má víc jak 6 rychlostí asi ještě kromě Cagivy nesetkal. (možná nejsem dost znalej :) Kolikrát se mi stalo, že se lidi dost divili, když jsem na ně vyvalil, že mam 7 kvaltů. Ze začátku si každý na tolik rychlostí asi bude muset chvíli zvykat, ale po několika desítkách kilometrů se do toho už v pohodě vžije. I když ani já ještě teď občas nevím, jakou rychlost tam zrovna mám (o: Ze začátku bude muset každý nejspíš počítat, než si na to zvykne.
Podvozek Supercity je naladěn také spíše na silnici a na nerovném terénu se projevuje kopanci do řidítek. O přední odpružení se starají upside-down vidlice MARZOCCHI s průměrem 40mm a zdvihem 200mm. To je téměř o 80mm delší než u jeho brášky Mita. Zadní odpružení kontroluje centrální tlumič Sachs se zdvihem 245mm, který má štelovací matice a tudíž si každý může nastavit takové odpružení, jaké mu bude vyhovovat. Pokud se ale pustíte do upravování tvrdosti zadního odpružení, obrňte se trpělivostí a připravte se na velmi špatný přístup k maticím.
Kontakt s vozovkou by měli zajišťovat výrobcem doporučené pneumatiky PIRELLI. Já mám obuté Micheliny o rozměrech 110/70 ZR 17 v předu nasazené na ráfku s šířkou 2,75" a průměrem 17" a v zadu pneu s rozměry 150/70 ZR 17 na ráfku s šířkou 4,00" a průměrem 17". Nevím jak je to možný ale já osobně mam v techničáku na zadek předepsaný rozměr 110/70 což je absolutní blbost, ale normálně by tam snad mělo být 140/70 nebo 150/70. Na ráfek široký 4,00" se dá nacpat i pneumatika široká 160mm, ale nezaručuji, že to nebude dřít o řetěz.
Supercity je hodně vysoká motorka, ale váží "pouhých" 135kg s náplněmi. V zatáčkách sedí naprosto skvěle a ani profilovaný rám, na kterém je vše postaveno, se nemá tendence kroutit nebo vlnit.
Brzdy jsou stejné a stejně řešené jako je tomu na Mitu. V předu dominuje kotouč o průměru 320mm s třemen Brembo a v zadu kotouč s průměrem 230mm opět s třemen Brembo. Tyhle brzdy dokáží motorku zastavit prakticky na fleku a postavení motorky na předek není žádný problém. Velký průměr především předního kotouče se ocení zejména v různých krizových situacích. Už několikrát se mi stalo, že přede mnou zastavilo auto na přechodu a v tu chvíli jsem byl opravdu rád za to, jak mi to skvěle brzdí. Přední kotouč má i své vlastní náporové chlazení. Tzv. Air Forced, který se stará o zprostředkování náporového vzduchu. Je to šikovná věcička. Na své vlastní Supercity to bohužel nemám, ale i tak se mi přední kotouč chladí slušně. Nějaké podobné chlazení by bylo potřeba spíše na zadek, protože zadní kotouč se při intenzivním brždění dokáže pořádně zahrát. Daly by se na tom smažit i vajíčka.
Jak už je u Cagivy zvykem, hodně dobře je řešená přístrojovka. Najdeme zde Tachometr, otáčkoměr, budík, který informuje o teplotě chladící kapaliny a 4 kontrolky - dálková světla, neutrál, kontrolka blinkrů a konrolka hladiny oleje v nádobce. Všechny ručičky chodí plynule bez jakéhokoliv cukání a ukazují velmi přesně. Vše je dobře čitelné a v noci se projeví skvělé podsvícení všech budíků.Já jsem si podsvícení trochu vylepšil a nacpal jsem tam barevné žárovky. Vypadá to lépe a tváří se to veseleji než klasické žluté podsvícení.
Jak už psal Torm ve své recenzi, tak i já bych vytknul absenci kontrolky, nebo ukazatele stavu paliva. U Supercity by se tohle asi ale realizovalo hůř než u Mita, jelikož je nádrž jinak tvarovaná a navíc je plastová. Kontrolka hladiny oleje funguje tak, že po prvním zasvícení zbývá olej ještě asi na 150km jízdy. Čím víc se hladina oleje v nádobce snižuje, tím intenzivněji kontrolka bliká, až začne svítit úplně. Když olej dochází, kontrolka se mi vždy rozsvítí při větší akceleraci a po ustálení otáček zase pohasne. Pokud je ale oleje opravdu málo, svítí pořád dokud se nedolije. Jeden litr oleje vystačí přibližně na 1000 km (vyzkoušeno).
Co se týče spotřeby, tak ta je celkem na dost vysoké úrovni. Průměrně si Supercity vezme něco kolem 5,5 l/100km. Záleží hodně na stylu jízdy a když se jezdí stylem "co to dá" tak není problém, aby si to vzalo třeba nějakých 7 nebo 8 litrů/100km. Záleží i na váze řidiče. Se spolujezdcem je to samozřejmě také víc než průměr. Do nádrže se vejde 14 litrů naturalu 95.
Výška sedla je úctyhodných 870mm a menší postavy si bohužel budou muset pořídit stoličku :. I já mam někdy s nasedáním problémy, zvlášť když mam za sebou ještě spolujezdce nebo nějakou batožinu, protože nemůžu pořádně přehodit nohu na druhou stranu motorky. Posez na Supercity je jedna z negativních věcí, kterou tahle, jinak dokonalá, motorka má. Po prvním svezení mi neustále přišlo, že ze sedla kloužu dolů do ďolíku a měl jsem tendenci se stále vracet výš. To zapříčiňuje tvar sedla. Ten není navržen zrovna moc šťastně. Jde naštěstí jen o to si zvyknout a pak už není problém.
Po ujetí cca 30 km už začíná bolet zadek. Z toho vyplívá, že Supercity moc na dálkové cestování není. Osobně jsem to krutě otestoval, když jsem jel 300km z Frýdlantu do Přerova na Rošando Grande grilovačku, po té cca 160km tam a pak zase 360 km zpět protože jsem drobet bloudil v Olomouci:. Přežil jsem to ale ve zdraví a bez újmy. Celé to zachraňuje vzpřímená poloha jezdce.
Špatně se jezdí také se spolujezdcem. Když vozím svojí přítelkyni, také neustále klouže dolů a tlačí mě na nádrž. To pro mužské pohlaví není moc příjemné a bolest (nejen) pozadí se projeví dřív, než když jede člověk sám. Navíc si i ona stěžuje, že jí bolí zadek i přes to, že sedí na větší ploše než já.
Co se týče úložného prostoru, tak ten na Supercity nehledejte. Na celé motorce není ani centimetr místa kam by se dala schovat lékárnička, šroubovák nebo náhradní žárovky, které jsou sice v povinné výbavě, ale bez patřičného nářadí na odmontování přední kapotáže a sundání předního světla jsou stejně k prdu. Jediné řešení je pořízení GIVI kufru, pro který jsou za sedlem už připravené otvory pro přimontování plotny.
Zrcátka jsou jedna z věcí, které mě na Supercity opravdu těší. Dají se přizpůsobit každému a s viditelností není žádný problém. Oproti silničním motorkám to mají endura o poznání lepší a praktičtější.
CELKOVÉ SHRNUTÍ MOTORKY:
Pokud jste zapálení do koupi nějakého endura pro jízdu ve městě, je Cagiva Supercity to nejlepší, co můžete v dané kubatuře koupit. Atraktivní vzhled podobající se větší motorce bohužel kazí zvuk dvoutaktu, ale to vše nahradí požitek z jízdy a skvělé jízdní vlastnosti, které Supercity může nabídnout. Již zmíněný nešťastně navržěný tvar sedla a malý úložný prostot určitě neodradí. I tak se Supercity stává ojedinělým klenotem, který určitě stojí za zmíňku a za svezení.
PLUSY MOTORKY
- + skvělé jízdní vlastnosti
- + povedený design
- + efektivní brzdy
- + použitelná zrcátka
- + akcelerace
MÍNUSY MOTORKY
- - tvar sedla
- - absence úložného prostoru
- - vysoká spotřeba
- - menší Vmax
S pozdravem SPOOKY