Honda CBR 125R (04)
Japonská čtyřtaktní jednoválcová malorážka o objemu 125ccm. Já (Pavouk) se vám budu snažit přiblížit informace o tomto nejmenším přírůstku z rodiny CBR.
CBR- tento malý supersport především ocení mladí lidi s řidičským oprávněním A1,se sportovními choutkami a touhou po získání zkušeností.
DESIGN této Hondice je podle mého názoru velmi podařený a atraktivní vzhled rodinky CBR se nezapře…Od roku 2004,kdy poprvé vyšla z fabriky,se design nezměnil a zatím to nevypadá na nějakou radikální změnu v brzké době.
Ozdobou přídě tohoto krasavca jsou mohutné
SVĚTLOMETY se žárovkami o výkonu 2x 35W, které svým vzhledem hodně připomínají světla z větší sestřičky CBR 600 F.
Co se týče bezpečnosti,tak nemůžu světlometům nic vytknout.Jen co bych možná vytknul je,že se při zapnutím klíčkem automaticky zapnou(podle rozkazů kumpánů z EU). Někdy se zbytečně vybijí baterka.Na druhou stranu se vám na CBR nestane,že byste si zapomněli rožnout:…A co bych řekl o zadním osvětlení? Snad jen,že brzdové a koncové světlo o výkonu 5W opravdu svítí!!!
PŘÍSTROJOVKA s analogovým tachometrem a otáčkoměrem je dobře čitelná. Jen ten tachometr s konečnou cifrou 200km/h je poněkud optimistický.Na krajích přístrojové desky jsou umístěny okénka s ukazateli stavu paliva a teploty chladící kapaliny.Ukazatel stavu paliva trochu zkresluje a příliš brzy upozorňuje na dotankování šťávy.Co uznávám jako velké mínus přístrojovky,je,že neobsahuje denní počítadlo,což bych já,coby velký cestovatel, určitě ocenil.
PLEXI je na cebře poměrně malý a tudíž moc neochrání před větřiskem.Dá se to řešit výměnou propracovanějšího plexi od ermaxu ale to sů zas ty love navíc.
ZRCÁTKA jsou velmi praktická a velká.Nemám s nimi problémy.
Další důležitou součástí motorky je
NÁDRŽ že? Ta patří mezi ty užší a má menší sklon od sedla,což ocení především vaše kuliska.Do nádrže se vleze 10litrů (a to kdoví jestli). Na plnou nádrž by měl být dojezd až 300 kilometrů a to je velmi dobré na cestování.
POSAZ není přímo typický pro supersporty a sedí se za řidítkama jak člověk. Posaz jak na naháču.To oceníte při větších štrekách.Stupačky jsou dostatečně velké a dobře umístěny. Proti stupačkám nic nemám,ale občas si je s chutí rád trochen obrousím(muhehe).Sedlo je poměrně pohodlné a i spolujezdec se nějak netrápí.
BLINKRY - na dřívější CBR jsem měl origoš blinkry o výkonu 21W,které byli krásně viditelné.Na nynější cebře mám homologované miniblinkry a ty si taky nemůžu vynachválit,páááč jsou taky bezpečné a ještě k tomu pohledné.
PNEUMATIKY jsou na této motorce dost choulostivý téma.Je mnoho negativních názorů právě na rozměry pneumatik,ale já věřím,že inženýři z Japanu vědí,proč to tam dávaj. V předu jsou pneu o rozměru 80/90 a vzadu o rozměru 100/80.Tlak na přední gumě má být 2,00Bar a na zadní 2,25Bar.Já ale foukám radsi o 0,05-0,10bar víc,protože pneu rády upouštějí brzo tlak. Obě gumy ohraničují 17tipalcová šestipaprsková kola z lehké slitiny.Vídávám takové špilmachry,kteří na ty ráfky rvou i 130gumy do zadku a 100gumy na předek.Jenže ti si asi neuvědomují,že motorka potom ztrácí jízdní vlastnosti,je to o hubu,policie může nadělit pokutu a hlavně s vámi pěkně může vydrbat pojišťovna,když vám má vyplácet škodu.Proto se držím rozměrů,co jsou psány ve velkém TP.Na obou kolech mám obuty krásné sandále značky Bridgestone Battlax a jen chválím.Ještě nikdy mě nezradily(klep klep na dřevo)
ŘETĚZ -Životnost řetězu je závislá na správném mazání a nastavení.Prověšení řetězu by mělo být v rozmezí od 2,5cm do 3,5cm.Natavení je pak lehké a stejné,jako u většiny motorek bez letmého uchycení zadního kola.Prostě povolit čep kola a pak dotáhnout,nebo popř. povolit tuším 12tkou klíčem.Podle zkušenosti vím,že u CBR je řetěz nitovaný a to pak domácí kutilové musí řešit výměnu řetězu vyndáním celé kyvky že Torme? :
BRZDY na cebru jsou doslova přepychová.Zařadil bych je jako velké plus motorky,protože skvělé Nissin nemají sebemenší problém ukočírovat 116kg vážící mašinku.Někdy fakt chmatám po páčce a brzdím malíčkem.Ještě jsem neřídil dvácu s účinnějšími brzdami.Obě brzdy jsou hydraulické kotoučové a přední kotouč o rozměru 276mm a tloušťce 3,5mm také budí jistý dojem.Skutečně máte dojem,že byste zastavili na dvou metrech:
ODPRUŽENÍ motorky je měkčí,což oceníte především na našich cestách (tímto bych chtěl pozdravit pana Šimonovského za bomba práci v ministerstvu).V předu je teleskopická vidlice s trubkami o rozměru 32mm (u NSR 35mm).O zadní zavěšení se stará kyvná vidlice z lehké slitiny s nebanánovým profilem: obou ramen a hydraulický tlumič se spirálovou červenou pružinou.Předpětí se dá upravovat,ale nemám s tím zkušenosti,protože mi vyhovuje tak,jak to je.Celkové odpružení motorky je spíše měkčí,což je v běžném provozu užitečné a v zatáčkách taky nezklame.
Velmi pevný,štíhlý a technicky vyspělý dvoukomorový
RÁM z lehké oceli patří k dalším plusům motorky.Při jízdě drží jak islámská víra a má zásluhu na perfektní ovladatelnosti.
ÚLOŽNÝ PROSTOR u této máááši je fakt mizerný.Pod sedlo se vleze tak motolékárnička,nářadí,antipich a tatranka.Oproti takovému Raptoru,který se svým úložným prostorem pod falešnou nádrží si může dovolit i 14tidenní dovolenou do Afriky,je volný místo na cebře žalostný jak irácká vláda.
OVLADATELNOST se od předchůdkyně NSR posunula o něco dopředu.Ta umožňuje s lehkostí projíždět nejostřejší zatáčky bez žádného zaváhání.Zásluhu na tom nese již zmiňovaný dvojitý páteřový rám a již zmiňované rozměry kol,které jsou podle mého názoru vhodně zvoleny.
Teď asi nejdůležitější část a to srdíčko stroje,
MOTOR.Honda se v posledních letech snažila vyvinout motor 125ccm o zcela jiné koncepci(XR,Varadero).Pod nádrží se schovává kapalinou chlazený jednoválcový čtyřtaktní vysokootáčkový motor o objemu 124,7ccm s jednou váčkovou hřídelí v hlavě(SOHC).V hlavě řádí 2 ventily(jeden sací,jeden výfukový). Nejvyšší výkon je 13,2koní při 10 000otáčkách a tudíž splňuje požadavky řidičské skupiny A1.Pravda,že ještě chybí ty necelý dva koně ale otázkou je,jestli by to bylo znát.Od supersportovních konkurentů(RS,Mito,GPR) ztrácí na výkonu,ale ten je na cebře znát už v nižších a středních otáčkách.Karburátor typu CV se stará o přísun směsi paliva se vzduchem.Startování má za úkol počítačem řízené zapalování CDI.O nejlepší zrychlení mezi ostatními Hondicemi se zasluhuje 6ti-stupňová převodovka,která jde krásně lehko řadit.Občas mi tedy někdy ta rychlost vyskočí,ale není to tak často,abych to nák řešil.U motoru nechybí ani vyvažovací hřídel,která slouží k odstranění nepříjemných vibrací(ta je spíše typická pro motky silnější kubatury).Motor je šetrný k životnímu prostředí a taky šetrný k vašim peněženkám.Průměrná spotřeba je kolem 3litrů/100km a pří sportovní jízdě se nevyšplhá nad 3,30litrů/100km.Co se týče oleje,tak na bývalé CBR jsem lil Valvoline a na současné mám Castrol 4R.Motor není nějak háklivý na oleje,ale doporučuju tam lít kvalitnější oleje s plnou syntetikou.Abyste si užili na CBR ten správný požitek z jízdy,má rada je: nenechte spadnout ručičku otáčkoměru pod 7tis. Otáček…Maximálka je taky dost choulostivý téma.Já osobně jsem jel jednou v životě na dálnici z Olomouce do Prostějova z kopčiska a s hurikánem George v zádech 150km/h.Jinak se z podobných kopečků párkrát zadaří těch 140km/h,ale tak se přece maximálka neměří že?...proto mám odzkoušený,že když to vytočím na rovince,tak to těch 130km/h jede.Tím samozřejmě ztrácí na 30tikoňová Mita a RS,ale co se týče spolehlivosti tak je to bomba.Chod motoru je zdravý a výfukový systém je finišován čučavým nerezovým tlumičem.
CELKOVÉ SHRNUTÍ MOTORKY:
Japonská čtyřtaktní sportovní motorka s měkčím podvozkem,posaz spíše jako u naháčů, veliká spolehlivost,atraktivní design,výkon slabší,příjemná spotřeba,zastoupení servisů Honda je slušné,ale ceny ND jsou drahé jako kráááva.
PLUSY MOTORKY
- + atraktivní a nadčasový design
- + spotřeba
- + spolehlivost
- + brzdy
- + jízdní vlastnosti
MÍNUSY MOTORKY
- - výkon oproti 2T konkurentům
- - nepřítomnost denního počítadla
- - mizerný úložný prostor
- - neestetický rozměr zadní pneu
- - pro vyšší postavy od 185cm nedoporučuji
Doufám,že tato recenze bude pro někoho užitečná a snad si na tento stroj uděláte obrázek sami.Musíte pochopit,že zkušenostně neznám motorku tak z jádra(např. jak náš zploditel Torm),protože k tomu nebyla příležitost a doufám,že ani nebude...
S pozdravem PAVOUK