Přeskočit obsah a dostat se k menu

Rozhovor s motocyklovým závodníkem Ondrou Ježkem:

13.10.2008

Ahoj Ondro, jsem rád, že sis na mě udělal čas v době kdy tvůj program je hodně nabitej a musíš zvládat spoustu dalších jiných věcí.
- Ahoj, rádo se stalo. Tak jdem na to? (klasický úsměv od ucha k uchu :) )

Dobře, na úvod bych tě poprosil jestli by jsi na sebe prozradil pár základních informácí ve stylu mám rád, rád dělám, jsem to a nemusím tamto ?
- Narodil jsem se 15. března 1989 v Brně (ve znamení Ryby), mám rád sport, hlavně motorky teda, ale rád jezdím na kole, hraju snooker, poslouchám hudbu, občas nějakej film. Jinak jsem studoval na Španělském gymnáziu a teď 4. týden na PEFce (provozně-ekonomická-fakulta) na Mendlově univerzitě v Brně. No a bydlím v Kuřimi naproti Rudovi a Alči :)

Jak se to tak stane, že Ondra Ježek začne jezdit na motorce, jaký byly tvoje začátky ?
- K motorkám mě přivedl můj děda s tátou, kteří oba na motorkách závodili, ačkoli v terénu. Já začínal přímo na silnici. Úplně poprvé to bylo na dni otevřených dveří na minibikové dráze Masarykova okruhu na podzim 1996. Tam jsem dostal pod zadek naladěný minibike 40 Honzi Prudíka, který už měl za sebou 2 sezóny a pamatuju si, že tam byla hrozná zima. Prvně se mi při každým přidání plynu otáčela hlava dozadu, ale nakonec jsem se do toho celkem dostal. Dokonce se mi to zalíbilo natolik, že jsem dálší sezónu už začal jezdit závody a pokračoval v tom dalších 6 let. Největšími úspěchy mých minibikových let byly 3 tituly přeborníka ČR a vicemistr Evropy. V roce 2003 následoval přestup na 125ccm :) v týmu AB Moto Racing, kde jsem měl týmové kolegy Káju Abrahama a Honzu Prudíka. Před sezónou 2004 jsme se ale nedohodli na dalším společném pokračování a dali se vlastní cestou. Založili jsme rodinný tým Erinac, koupili jsme šestkovou Kawu a začal jsem jezdit český mistrák Supersportů. V dalším roce jsem vyhrál hned úvodní závod MČR na Hungaroringu a na divokou kartu nastoupil do prvních závodů v evropským šampionátu tehdy nové třídy Superstock 600. V roce 2006 jsem v tomto seriálu odjel celou sezónu s konečným 6. místem celkově. O rok později jsem chtěl zaútočit na bednu, ale zlomil jsem si nohu hned v prvním závodě v Donington Parku, takže nic. Přestože to nebyla vydařená sezóna, podařilo se mi zajet na bednu ve zmoklém Lausitzu a v listopadu se mi poštěstilo otestovat Kawasaki MotoGP ve Valencii. Letos jsme zvolili německý šampionát IDM, protože jsme nebyli úplně spokojení s evropským šampionátem šestistovek kde se jezdí hodně málo za hrozně moc peněz. V IDM se svezeme mnohem víc a kvalitou je to šampionát určitě srovnatelný.

Takže jsi zvolil IDM s tím, že seš mladej a potřebuješ hlavně hodně jezdit ?
- Ano. Vloni jsem skoro nejezdil kvůli zranění nohy, tak jsme chtěli co nejvíc najezdit letos. A myslím, že jsem se toho letos i nejvíc naučil, sice ty výsledky nebyly úplně to co jsme si představovali, ale po té jezdecké stránce mi to dalo opravdu hodně. Naučil jsem se pořádně komunikovat s technikem na pérování, zlepšil jsem i celý svůj styl jízdy jako takový a například v Brně jsem zrychlil o 5,5 vteřiny na kolo.
Teď závodní sezóna skončila a tím začala sezóna manažerů :) . Jednání dopadla tak, že bych měl v příštím roce nahradit v MS Racingu Matěje Smrže, který jde do Superbiků a startovat ve Světovém poháru FIM Superstock 1000. Takový bonus je, že vlastně pojedu už teď (2.11.) závěrečný závod v Portimau na divokou kartu jako třetí jezdec po boku Matesa a Barry Burrella.

Ty už jsi nakousnul začínající spolupráci s týmem MS Racing, máš za sebou i první testování v Brně, proto jsem se chtěl zeptat jak celý vikend probíhal, co motorka, tým a vůbec tvoje pocity z nové výzvy ?
- Hrozně mě to potěšilo, jak tým perfektně funguje. Přirovnal bych to k nataženým rolexkám. Motorka..., první den jsem hodně bojoval s posezem, nemohl jsem si na to zvyknout, měl jsem tam málo místa na nohy, protože Kawa je trošku vyšší než ostatní motorky. Stupačky jsem ladil asi 8x nebo 10x, lepilo se jiný sedlo, no prostě furt něco. Mechanici neměli nikdy s ničím problém. Potom co jsme vyřešili nastavení motorky, tak jsem ke konci prvního dne zajel čas 2:06. Takže začátek z říše snů. Další den se mi podařilo dokonce jít těsně pod 2:05. Postupně i když trochu v mlze se mi dařilo zajíždět rychlý časy stabilně, takže nějaký příslib tam je, že by mi to na té Hondě mohlo jít... (úsměv od ucha k uchu :) )

První testování teda dopadlo hodně dobře a co se časů týče jsi to napálil v podstatě hned a vlastně na druhý svezení super čas, který by při kvaldě stačil někam na konec první desítky ?
- No já jsem byl taky celkem překvapenej, ale jako už před těmi testy jsem nějak tušil, že by to nemuselo být špatný, protože Honda má co se hmotnosti a velikosti hodně podobný parametry jako Kawa, navíc jede o hodně víc. Musí se ale změnit styl jízdy. Na litru je jiná stopa než na šestistovce. Čím má motorka větší výkon, tím se klade větší důraz na výjezdovou rychlost ze zatáčky, než na samotnou rychlost v zatáčce. Takže na litru co nejdřív narovnat motorku a davaj plnej?. Není to vůbec jednoduchý, ale myslel jsem si to už dřív, že by mi tento styl mohl vyhovovat a potvrdilo se to.

Ondra Ježek

Takže to hodnotíš jako velký posun ? Ty jsi vlastně doteď jezdil v rodinném týmu, kde jste si museli vše dělat sami a to vás stálo určitě obrovské usilí ?
- Jasně, je to všechno mnohem pohodlnější, když se o ten tým stará někdo jinej. Nemá všechno na hrbu táta, myslím organizaci a tak. Můžeme se teď soustředit jenom sami na sebe. Já na svoji jízdu, kdy vlastně jenom přijedu na závody a všechno je nachystaný, táta potom na sponzory a ostatní věci tak, aby to moje angažmá klaplo, za což mu patří obrovský dík.

To znamená, že o veškeré zázemí se stará MS Racing a ty seš v podstatě jenom jezdec ?
- Tak, tak. Počínaje veškerou logistikou, budováním zázemí na závodech, přípravou motorky, řízení administrativních záležitostí a spousty dalších věcí, který jsou kolem závodů motorek potřeba, se stará tým.

Testování máš za sebou a čeká tě premiéra v Portugalsku. Jaký jsou tvoje očekávání od závodu, potažmo od celé příští sezóny ?
- Portugalsko, hmm... tak chtěl bych se prát o bodíky - o bodíky? - Noó, tak šance tam jsou. Trať bude pro všechny nová, nikdo tam ještě nikdy nejel. Je to pro nás lepší, protože kdyby se jel závod třeba v Itálii, kde polovina startovního pole jsou Italové, byl by to pro mě hodně ostrý křest ohněm.

Říkáš kdyby se podařily body, byl by to úspěch ?
- Určitě by to bylo brutální. (Tradiční smích)

Ok, příští sezóna tě teda čeká společně s Barry Burrellem, jak vidíš svoje šance a cíle ?
- Chtělo by to hned od začátku útočit co nejvýš, jinak to prostě nepude (smích). Zimní příprava by měla být kvalitní, měli bychom najezdit hodně kilometrů a motory by měly být taky dobře připravený, takže si myslím, že šance tam jsou vysoké. Většinu tratí dobře znám, protože už jsem na nich jel. Nová trať pro mě bude jenom Misano, kde jsem jel, ale ještě na staré variantě, takže... nechci si dávat nějaký cíle, chci prostě podat co nejlepší výkon a uvidíme jak se to vyvrbí…

Zmínil jsi zimní přípravu ?
- Zimní příprava v podstatě začala už před dvěma týdny, jedná se hlavně o fyzickou přípravu. Momentálně ji mám více intenzivní kvůli Portugalsku. Skládá se z jízdy na kole, běhu, posilovny, tělocvičny, kde taky cvičíme jógu a trénujeme koordinaci, která je na motorce hodně důležitá. Regenerace v rámci sauny a nějaké masáže. Je to hodně pestrý a hodně náročný. Do toho škola a občas si zahraju snooker, který beru kromě zábavy jako mentální přípravu. Můj kondiční trenér na mě sice kouká jak na blázna, ale vážně to funguje :) . Testovat před sezónou se pojede na okruhy do Španělska asi v lednu nebo v únoru…

Snooker, to je v naších končinách zatím řekl bych dost málo známej sport. Proč zrovna snooker ?
- Já jsem začal kdysi sledovat snooker na Eurosportu, řekl bych tak před 5-ti rokama, možná dřív. Strašně mě to chytlo, že jsem začal hrát často kulečník, normální billiard s Marťasem (kamošem). Pak jsem dokonce objevil, že v Brně je i snookerový stůl, což mě nikdy ve snu nenapadlo, že něco takovýho vůbec v ČR existuje. Párkrát jsem to vyzkoušel a hrozně mě to bavilo. Proto jsem vloni vyrazil na snooker academy camp, kde jsem se naučil nějaký ty základy. Od srpna letošního roku je v Brně nová herna na Vinohradech kde jsou dva stoly, takže tam chodívám hrát. Začal jsem od září hrát i druhou snooker ligu a ve čtvrtek mě čeká osmifinále, tak musím vyhrát (smích).

Jak tohle všechno vůbec zvládáš skloubit se školou?
- Na prvním místě jsou vždycky motorky a škola. Snooker jenom když je volno. Skloubit se to všechno dá. Střední jsem zvládnul v pohodě, takže myslím, že s vysokou nebude problém. Jen na ty baby moc času už pak nezbývá :-/ :-D

Ondra Ježek
No vidíš, jak to má Ondra Ježek s holkama ?
- Když je čas no… Já to mám s holkama tak nějak na pohodu... Stálou přítelkyni nevím jak bych zvládl. Ale víš jak to je :)

Spousta závodníků má nějaký svůj vzor v podobě jinýho závodníka, jak to máš ty?
- Já jsem odmalička fandil Biaggimu, ale jako takhle nějakej vyhraněnej vzor ani nemám. Já se snažím učit od všech. I mimo motorky obdivuju třeba nějaký sportovce, konkrétně Björndalena (Ole Einar) v biatlonu... - Jo myslíš jak vždycky doběhne do cíle a má na hubě takový to 30 centimetrový lano ? - Nóo, to je ono ;o). Takže já sleduju hodně sportů a těch oblíbenců mám třeba víc v jiných sportech. V motorkách už asi ne, možná jen když jsem byl menší.

Co oblíbená trať ?
- Tak určitě Brno. Pak se mi líbí Pannonia, to je perfektní testovací trať v Maďarsku. No a potom ještě Valencia, Lausitz…

A z těch, který tě čekají v příští sezóně?
- Valencia, Brno. Assen, teďka ten novej, ten moc nemusím. Monza je hodně rychlá, docela psycho, Donington tam jsem si zlomil nohu, ale jinak je to pěkná trať (smích)... Brands Hatch, tak tam mě to většinou šlo, Nürburgring je hodně dobrej, Misano je taky pěkný až na tu zatáčku kde se padá v 260 km/h a motorky letí až do tribun, Magny Cours, ta trať se mi vždycky líbila, ale nikdy mi to tam nešlo a od Portimaa vůbec nevím co čekat. Za dva týdny to zjistím :)

Úplně nakonec, co by jsi vzkázal mladejm klukům, kterí začínají na motorkách, fandí ti a budou do budoucna třeba tvoji spolujezdci ?
- Aby tak nelítali na buchlákách, koupili si Pirellky a zajeli si na volný jízdy. Pokud se podaří získat peníze zkusit Volnou třídu. Ale mě se to lehce říká.. A co se týče samotné jízdy, nejdůležitější je jezdit hlavou, je to rychlejší a bezpečnější ;-)

Ondro díky moc za rozhovor, kterej jak doufám potěší, nejenom kluky z party, kterí ti fandí, ale i ostaní, kteří se o motorky a závody zajímají a chci ti popřát ať se ti daří a doufám, že nás pravidelnou dávkou emocí každých 14 dní budeš dostávat doma v křeslech do varu a Joška Kubíček bude mít v něděli koho vychvalovat. Ještě jednou díky a Měj se.
- Moc se na to už těším, snad se bude dařit. Díky za rozhovor. Ahoj. A teď už se soustřeď, došli ti dvě esa, dáme All-in a zdablujem se, co říkáš?

Ondra Ježek

Autor: Swix

Foto: erinac.com; motorkari.cz; vlastní archiv


Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz