Přeskočit obsah a dostat se k menu



Nastavení vyvažovací hřídele (Cagiva Mito)


  Vyvažovací hřídel je umístěna v motoru z důvodů kompenzování rotujících části a jejich nevyváženost (klika,ojnice,píst). Otáčí se v opačném směru.

 Teď už ale dost technologických povídek a jdeme do praxe. Moje Cagiva Mito prodělala v roce 2005 léčebnou kůru, jelikož jsem v té době jsem nebyl tak zdatný a neměl přípravky na půlení motoru a tudíž Mitou byla v olomoucké Yamaze. Ovšem od "renovace" si také odnesla pár nepěkných neduhů. Nejen že téměř veškeré těsnění bylo nahrazeno silikonem (motor poslintanej od oleje všude) ale hlavní věc byla nadměrné vibrace při vysokých otáčkách. No jednoho dne jsem se teda rozhodl, že se na to mrknu abych věděl jestli je tam vše v pořádku. Po rozebrání na mě vykukovala sada koleček a hřídelí, ihned jsem se zaměřil na hřídel vyvažovací a přechod od kliky. Byly tam dvě značky, které byli naproti sobě. Chyba lávky takové to uspořádání je špatně!.

  Vysvětlím vám jak má být spravně nastavená vyvažovací hřidel na motoru Cagiva Mito (Supercity apod.).Jak rozebrat kártr snad vysvětlovat nemusím, hlavně nezapomenta na uspořádání, těsnění a správny kroutící moment na šrouby.

  Nejprve se podíváme na obrázek z manuálu, jelikož není v nejlepší kvalitě vyznačil jsem barevně "značky" které jsou umístěné i na realných dílech. Nákres je průřezový tak ať nikoho nemate.

Mito Motor

1. je kolečko vyvažovací hřídele má jednu značku. 2. je kolečko "přechodové" na nic není napojené jen přetáčí sílu od kliky přes spojku ku vyvažováku značek má tři. 3. je spojkový koš a značek má také tři. Nakonec 4. kolečko od kliky značek má jednu. 5. je to samé jako 2.

  Nejdůležitější je si projít nákres uvedený nahoře a pořádně se podívat na značky, které jsou na dílech. Pak už je to o tom, rozdělat spojkový koš a povolit šroub od kolečka na klice. Už předem říkám, že to není opravdu med, jestli nemáte vhodné přípravky (nejlépe original), já je nemám, tudíž jsem musel zapřít zadní kolo proti povolování.

  Popíšu to nejlépe textem doplněný o fotografie. Na tomhle obrázku máme celkový pohled bez spojkového koše.



Kolečko na dalším obrázku je přechodové, nazval jsem ho takhle já, nevím jak je přesný název ale je zasazen v bloku motoru aby přemístil pohyb z kliky (přes spojku) do vyvažováku, který je kupřikladu umístěn dole namísto Yamahy TDR která ho má nahoře. Do dolních dvou značek zapadá značka na ozubeném kolu od vyvažovací hřídele. Značka nahoře zapadá mezi 2 modré značky na spojkovém koši.

Ozubené kolo vyvažovací hřídele.


Přechodové ozubené kolečko.


Ozubené kolo klikového mechanismu.


Pohled na správné složení.


  Na obrázku také vidíte poslední část a to samotné ozubené kolo od kliky kde jeho značka spadá naproti modré značce, která je na spojkovém koši (nahoře). Jako pomůcka správného nastavení slouží odpočet sedmi zářezů na spojkovém koši mezi "přechodovým" a klikovým ozubeným kolečkem.
  Po správném nastavení a složení, utáhněme na doporučený kroutící moment, nasadme nové těsnění opatrně připevněme, přitáhněme šrouby, nalijme olej a počkejme než si těsnění (případně doprovázen silikonem) sedne a můžeme se projet bez zbytečných vibrací. Upozorňuji, že vibrace se neztratí uplně. Je to přeci jen jednoválec 125cc 2takt napevno uchycený motor k rámu a ještě k tomu motor točí 11 000. Tam prostě určité vibrace budou vždy:)

   autor: TORM


Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz