Přeskočit obsah a dostat se k menu

Honda Varadero 125 (03)


 Tato recenze vzniká za nudné cesty vlakem do Brna... :) a pojednává o jedné malé(objemem) mašince s rozměry velké mašiny. Když jsem kupoval tento stroj četl jsem v letáku Hondy, že je to ideální motorka pro mladé nezkušené jezdce... Tři roky a 12 000 najetých kilometrů mě přesvědčilo o tom, že to nebyl jen slogan....(jak z reklamy, že?:))

Varan

  Vzhled
Myslím, že každý koukne na fotky a vidí, jestli se mu líbí nebo ne. Mně osobně připadá krásná. Není snad nic k čemu bych měl z hlediska designu výhrady.

Varan

  Všeobecně
Motorku jsem kupoval novou, tudíž jsem na ní zažil téměř všechno. Počínaje zajížděním přes první problémy nezkušeného jezdce až po výlety za hranice všedních dní.. Chce-li si člověk opravdu pořádně pročistit hlavu, uvolnit se a vyřádit se, je nejlepší sednout na motorku a někam se vydat že?:) A pak není nad to sednout na motorku, o které člověk ví, že ho doveze tam i zpět bez problémů a ještě si při tom užije spoustu zábavy a večer nenaříká, co všechno ho bolí. A když potrhlého kámoše napadne dát si trošku terénu i tam projedete. V tom jsou největší přednosti „malého varana“. Avšak cenou za všechny tyto výhody je především velká hmotnost, pořizovací cena a výkon, který po několika tisících kilometrů strávených na tomto stroji, nebude zrovna to, co byste považovali za optimum.

Varan

  Technika
V nitru stroje se nachází čtyřtaktní dvouválec o objemu 125ccm. Jeho výkon je přesně na hraně řidičského oprávnění skupiny A1 tedy 11kW(15k) v 11 000ot/min a kroutícím momentem 10,5Nm v 9 500ot/min. Toto stádečko koníků si musí poradit se 150kg suché váhy. Když k tomu přičteme 17,5l benzínu, který se vejde do nádrže, chladící kapalinu a olej, hmotnost se vyšplhá k úctyhodným(vzhledem k objemu) 170kg. To vše musí zvládat krotit tyto brzdy: Předek jeden kotouč(276mm) s dvoupístkovým brzdičem, zadek kotouč(220mm) jednopístek.

Varan


  Posaz
Přijdete ke stroji, přehodíte nohu přes sedlo(nezvyk je výš než tomu bylo u mustanga...:)) ve výšce 80cm. Tedy žádná extrémní výška, spíš tak akorát. Bohužel drahé polovičky menšího vzrůstu s tím mají problémy, ale alespoň máte jistotu, že vás ze sedla časem nevyhodí.:) Sedlo je velké, poměrně měkké, široké a příjemné. Není problém za jízdy vyzkoušet více druhů posezu. Ani spolujezdec si nemá na co stěžovat.(teda pominu-li, když jsem přítulce(161cm-výška ne v pase!!!:)) řekl, že když někde stojíme, může si dát v klidu nohy na zem...No k tomu jí chybělo asi jen 10cm...:) Tedy pro sedlo spolujezdce platí zhruba totéž, co bylo napsáno o sedle jezdce. Váš baťůžek se může držet buď vás nebo vzadu nosiče (záleží jen na vás, jak moc ji přitahujete...:)). Jediná výhrada by byla k brždění ve dvou, kdy spolujezdec v ryflích klouže na řidiče. Dále řídítka jsou příjemně široká a posez je tedy vzpřímený maximálně pohodlný. Kapotáž je vcelku dostačující. I s mými 193 centimetry odstraňuji mouchy jen z ramen a helmy.

Varan


  Jízda
Tak tedy když už jsme zvládli tu námahu se zvedáním nohy(jak pes při močení ale o trošku víc...:)), je třeba toho využít k malé projížďce. Tedy dvěma prsty(mám zlodějský...:)) vymačkávám měkkou spojku, pomalu přidávám plyn a pouštím spojku. Motorka se pomalinku rozjíždí...Ne to je nuda, teď je třeba otočit pravým heftem na doraz. Hm tak ta jednička není nejdelší(dotáhla by to někam ke 30km/h za nešťastného řevu). Okamžitě padá dvojka. Ta vás může vyvézt někam k 50km/h. Trojka to je taková standardní rychlost pro průjezdy městem, kde má od nějakých 30km/h do 80km/h pořád dost sil. Čtyřka se rozjede někde od 40km/h do 100km/h. Poslední rychlost pětka už moc tahu nedává, ale v rychlostech nad 100km/h je třeba ji tam dát. Navíc při cestách po státovkách je to ideální rychlost. Co se týče maximální rychlosti, tak ta se pohybuje kolem 120km/h.Já osobně jsem z toho vytáhl i 125km/h, ale to bylo z kopce a s větrem v zádech. Tak se ale maximálka neměří, že? Tak to je asi vše, co se týče rychlosti. Teď je třeba projet první zatáčky. Před zatáčkou dvěma prsty na brzdu. Z pohledu začátečníka je to zajímavá zkušenost. Přední vidle se dost ponoří-zvláštní pocit. Ale člověk si na to hodně rychle zvykne. Brzdy nejsou zrovna z R1, ale pro cestovní potřeby tohoto stroje jsou naprosto ideální a navíc z vlastních zkušeností vím, že pro začátečníka jsou daleko lepší než ostré břitvy. Myslím, že každý nováček v sedle jejich chování minimálně jednou ocení. Teď už je ale třeba začít klopit. Následuje test přilnavosti pneumatik a funkčnosti odpružení. S pneumatikami jsem nikdy žádné problémy neměl. Mám vyzkoušeny pouze ty, které byly namontovány na kolech nového stroje, což byly konkrétně Bridgestone Trail Wing. Nikdy jsem s nimi neměl problémy ani při mém výletě na ECCE(zhruba 200km v dešti). A teď k těm tlumičům: Přední jsou klasické teleskopické spíše měkčí, ale toto není závodní stroj. Zadek má stavitelné předpětí v sedmi polohách. Pro začátečníka je fajn učit se na měkčím nastavení a jakmile se něco naučí může si předpětí nastavit na maximum, což se v zatáčkách projeví velice kladně. Tedy odpružení bych hodnotil jako dobré. V zatáčkách vás podrží a navíc je i komfortní. Nerovnosti taktéž pro stroj nejsou překážkou. Máte-li již utažené předpětí, pak průjezd zatáčkou můžete zkusit dvěma způsoby. Tedy jeden je ten klasický, typický pro sportovní stroje, ale na kolínko to moc nevidím. Druhý způsob pro uzavřené zatáčky je ten motardový s nožkou venku. Tady je třeba říct, že tam pokládáte něco přes 150kg, ale dá se to vcelku dobře zvládnout. Stroj je třeba podržet ve vyšších otáčkách, aby vás následně přidáním plynu ze zatáčky vytáhl. Vůbec chcete-li si na tomto stroji užívat trochu zrychlení je dobré držet otáčky mezi 8 000-11 500ot/min. Dále ji točit už nemá smysl, neboť motor nad 11 500ot/min vadne a někde nad 12 500ot/min zasahuje do hry omezovač. Je třeba říct, že výkon Varadera je na české silnice od dob bodového systému dostačující. Někdy člověka naštve, že mašina sice vypadá velká, ale když je třeba předjet ve větší rychlosti, tak se projeví, že je to jen 125ccm a je třeba s tím počítat. Fajn věcí na Varaderu je spotřeba, která ať se snažím, jak se snažím prostě přes 4l/100km nechce vylézt! V kombinaci se 17l nádrží to zaručuje dojezd přes 400km, tedy nemusíte se bát, že budete věčně stát na benzínce. Co jsem ještě nezmínil je ovladatelnost a jízda po městě. Jak to říct. Ze začátku byl pro mě varan dosti nemotorní v nízkých rychlostech. Kolikrát jsem si docela slušně zabalancoval a vetší hmotnost byla trošku i příčinou mého prvního pádu v téměř nulové rychlosti při zastavování, kdy se při brždění přední brzdou na takové té prašné letní hlíně neudrželo přední kolo a já si vystoupil a následně pak prohrál svůj souboj s váhou stroje... Jenže tyto problémy se zcela ztratí po pár ujetých kilometrech. Pak už je i pro začátečníka varan perfektně ovladatelný i v malých rychlostech. O dobré ovladatelnosti svědčí i chování Varadera ve městech. Není problém projíždění zácpy, odpich na semaforu nebo třeba přejíždění obrubníků. Ve městě má varan síly dostatek...

Varan


  Co ještě nebylo řečeno
Kluci se v předchozích recenzích zmiňovali o velikosti a viditelnosti blinkrů, o světlech stroje a o tom co je a co není vidět v zrcátku. Toto téma jsem u Varadera tak trošku vynechal a to i z toho důvodu, že všechny tyto zařízení fungují přesně tak jak mají. Blinkry jsou velké v předu integrované do kapotáže dobře čitelné. V noci jsem se světly žádné problémy neměl zřejmě i proto, že svítí obě dvě svítilny jak při potkávacích tak při dálkových světlech. Dále je třeba se zmínit i o jedné špatné zkušenosti. Když fouká silný protivítr a vy jedete ve dvou přímo proti němu, pak se z potěšení z jízdy stává spíše utrpení. Ale upřímně tohle jsem za tři roky zažil pouze jednou. Všem začátečníkům doporučuji namontovat padací rámy. Ty stojí něco v rozmezí 1500-3000kč(právě koukám, že je ani Honda nemá v nabídce originálního příslušenství, ale myslím, že není problém je sehnat). Je to investice, která vám hned při prvním lehčím pádu může ušetřit spoustu peněz a nervů. Má zkušenost je taková, že při prvním pádu v téměř nulové rychlosti prasklo sklíčko v zrcátku a při druhém pádu tentokrát ze stojánku praskla přední boční kapota. Já ji slepil, ale co jsem se bavil s jedním klukem, tak cena té kapoty se pohybuje kolem 5 000kč a dalších asi 700kč se dá vyplácnout za origoš samolepku. Prostě je lepší se chránit předem, než pak cálovat za originální díly. A mám ten pocit, že žádný začátečník se těmto chybám nevyhne.

Varan


  Modelové roky
Těžko hledat nějakého varadeřího předchůdce. Motorově by to byla Honda Shadow, stylově možná Cityfly či XLR, ale mám pocit, že tyto stroje nemají s varanem příliš společného. Tedy sám varan byl na trh uveden v roce 2001. A do roku 2004 jsem na něm nezaregistroval žádné změny. Rok 2004 přinesl pro Varadero stříbrné ráfky(dříve černé) obuté do Pirelli Scorpion(dříve Bridgestone Trail Wing) a varovné blikače.Víc změn jsem nezaregistroval, ale je možné, že toho bylo víc. A nyní je za dveřmi modelový rok 2007, který přináší plnění motoru vstřikováním na místo dvou karburátoru Keihin. Změnil se také trošku tvar kapotáže, která má teď daleko ostřejší rysy. Podstatnou změnu prodělaly též budíky. Nyní vypadají daleko luxusněji než ty řekněme obyčejné namontované na mém stroji. Přibyla také kontrolka vstřikování a rezervy paliva, která u starších verzí chyběla. Nové jsou také nyní čiré blinkry. Bohužel tyto změny přinesly jistá negativa. Těmi jsou: Zvýšení hmotnosti o 3kg a současné snížení kroutícího momentu o 0,5Nm a výkonu o 0,4kW. Možná se to zdají být nepodstatná čísla, ale nevím jestli se pak ta stříkačka nějak moc vyplatí. Můžeme jen doufat, že vstřikování zlepšilo zátah ve spodku otáčkového pásma a ne jen emisní limity... Také nádrž se zmenšila z původních 17,5l na 16,8l. Toť asi vše co se mi nyní povede vyčíst z fotek a těch pár málo dat, co jsou nyní k dispozici.

Varan

 Závěr
Varadero je ideální stroj pro mladé kluky posedlé cestováním a dobrodružstvím. Je to stroj, který by měl být vzhledem k čtyřtaktnímu dvouválci velice spolehlivý. Já za svých 12 000km jsem žádné vážné problémy nezažil, ale hodně kluků mi říká, že by bylo spíše překvapivé, kdyby jo... Jediné co mi vadilo byly pískající brzdy, které se časem ošoupou a nepískají a také, že většinou při startu se sytičem musím přidávat plyn, aby chytla. Pak si jednou prdne do výfuku a už se sbírá do otáček... Tedy tento stroj lze jen doporučit lidem, kteří plánují na 125ccm hlavně delší pohodové cesty a žádné velké závodění. Také je ideálním strojem pro jezdce vyššího vzrůstu, kteří by třeba na CBR125 měli problémy. Pořizovací cena je sice vyšší, ale myslím si, že za ní dostanete hodně slušný stroj.

Varan



Petan
Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz