Přeskočit obsah a dostat se k menu

Aprilia RS 125 Tetsuya Harada Replica (98)


 Ostrá dvoutaktní silniční " dváca", nástupkyně AF-1 a věrná kopie závodního motocyklu z GP. Aprilia RS vznikla vlastně opačným způsobem. Ze závodního stroje pochází podvozek a motor, přidány byly světla a další věci nutné k sériové výrobě motocyklu. A tak se ptám, můžete vlastně řídit něco lepšího než motocykl, který obsazuje pravidelně přední příčky ve své kubatuře? V této recenzi se tomu pokusím přijít na kloub

RS

 Už od pohledu budí RSo dojem větší a silnější motorky, kterou prozradí až nastartovaní motoru ( a velikost výfuku ). Koncovka výfuku je u tohoto modelu potažena karbonem, tudíž není horká ani při plně zahřátém motoru. Jedná se už o koncovku racingovou, bez žádných přepážek. Jinak mezi ostatními 125kami je jedna o koncovku zdaleka největší.

RS

 Špatně je ale uchycený svod výfuku na válci, netěsní a výfukové plyny znečišťují celý motor. Já sem to utěsnil motorovým silikonem s výdrží do 300 stupňů celsia a je po problému.
 Kapotáž je ale vesměs jednoduchá a skládá se s několika větších dílů, odstrojit kompletně moto nezabere zkušenému uživateli více než 10 minut. Celkově hodnotím kapotáž jako povedenou a účelnou ( aerodynamika hraje u 125 docela značnou roli). Mě jako 16-ti letého začínajícího jezdce doslova uchvátila….:). Ze předu vedou dvě trubky připomínající náporové sání, ale pouze přivádí vzduch k motoru kvůli chlazení.
 Přední světlomety se skládají z čočky která se stará o potkávací světla ( motocykl je jednooký, buď sítí potkávačky nebo dálkové, výjimkou je výstražné tlačítko které zapne dálková světlá nezávisle na potkávacích ) o dálková světla se stará klasická parabola. Ve tmě poskytují dostatečné množství světla, které osvětluje vozovku značně do šířky. Jediná věc co "postřílení taloši" nevychytali je nemožnost výškově seštelovat dálková světla, nastavit jdou pouze potkávačky… V zadu je oválné světlo s dvou vláknovou žárovkou.

RS RS

Palubka se skládá ze dvou analogových budíků. Otáčkoměr má svou hranici na 14 tisících s tím že červené pole začíná od 11-ti tisíc. Rychloměr je jak v kilometrech tak i v mílích a svou hranici má na 200 km/h. Výsadou Aprilie RS je LCD displej. Hodiny, teplota motoru, napětí baterie a jako třešnička na dortu chronometr s pamětí na 10 kol a tlačítkem start/stop pod tlačítky blinkrů, tak akorát na palec levé ruky. Ten rozhodně využijete při návštěvě okruhu.

RS RS

Dále zde nalezneme kontrolky blinkrů, dálkových světel, rezervy a neutrálu…
Plexi je dobře tvarované a lehce se za něj schováte. Vyšší postavy (nad 185cm) se do něj ale asi budou mlátit helmou. Před větrem vás ale ochrání spolehlivě.
Zrcátka sou výborná, jednoduše nastavitelná a bez uhýbání rukou vidíte tak polovinu vozovky. Netřepou se. Posaz je sportovní, kolena dost skrčené, váha na rukou. Sedlo je dost tvrdé a málo polstrované. Po 1300km v sedle to odneslo nejvíce levé zápěstí a ramena. Spolujezdec je na tom lépe, stupačky sou sice hodně vysoko, ale sedlo je měkčí a pohodlnější.
Podvozek tvoří dvojitý páteřový rám z hliníkové slitiny vyztužený žebrováním.

RS RS

Přední USD ( 40 mm,zdvih 120 mm ) vidlice a zadní centrální tlumič zasazený do asymetrické kyvné vidlice (zdvih 120 mm ) nenechá nikoho na pochybách, technicky je na tom RS vůbec hodně dobře. Ovšem pozor. Přední vidlice rády tečou, a co mi bylo řečeno, dokonce po výměně gufer začnou brzo téct znovu. Stejně tak je na tom centrál. Tohle je klasická závada RSek. Z centrálu vyteče olej a tlumič místo aby pružil vás naopak po přejetí nerovnosti kopne do zadku. Přejezd přes více nerovností za sebou je pak nebezpečný. Nový tlumič stojí okolo 6,500 Kč v originále. Naštěstí lze repasovat. Jde o výměnu tří gufer, které si ale musíte nechat vyrobit. Horší je to s kapalino-plynovým tlumičem, kde je nutné před rozebráním vypustit plyn (dusík) ven. Do předního plovoucího kotouče o průměru 320 se zakusuje 4 pístkový třmen, o zadní kotouč o průměru 220mm se stará kotouč dvoupístkový a to tohle se už dá spolehnout.

RS RS


Pohonná jednotka. Jedná se o Rotax 122 (popř. 123 u starších ročíků) rakouské výroby potažený gnisilem. Svého nejvyššího výkonu 22kw dosahuje v 11500ot/min. Průběh kroutícího momentu je značně nelineární. V nízkých otáčkách vás ničím neohromí, naopak vás nejspíš překvapí výkonová díra mezi 5-6 tisíci otáček, která je mno prostě obrovská. Je tu kvůli neúprosným výfukovým a zvukovým limitům a způsobuje ji řídící jednotka. Naštěstí na nás inženýři myslely a dá se odstranit vcelku jednoduchým úkonem. Nad 6 tis. Se motorka opět chytne a při 6500ot/min dosahuje výkonu 11kw. Pak přijde další ale menší a málo znatelná díra těsně před a po 7 tisících. Poté přijde další mohutný nárůst výkonu při 8000 - 8500ot/min ( sou zde rozdíly ve verzích ) a to je opravdu kopanec. Nezkušeným uživatelům muže ze začátku přivodit problémy s ovládnutím stroje. Shrnuto, motor poskytuje na svůj objem pořádnou porci výkonu a to se musí projevit na jeho životnosti. Správná údržba a zahřívání před jízdou sou základ. I tak ale výrobce udává výměnu pístu na nějakých 17 tis. km. S tím se ale musí počítat.

RS RS


Výfuková přívěra RAVE je dalším problematickým místem RS. Je ovládána servem (solenoidem) které je řízeno řídící jednotkou umístěnou pod sedadlem a vysunuje nůž z válce v závislosti na otáčkách motoru. Dost častým jevem je zapadnutí nože až do válce a následná destrukce pístu. Tomu lze ale opět předejít zalepením dříku na noži. Přívěru je nutno pravidelně čistit od karbonu a požívat mazadlo na bázi teflonu. Olej je do směsi vháněn olejovou pumpou s proměnlivým mazáním. Zajišťuje dostatek oleje ve všech otáčkách. Doporučuji používat kvalitní plně syntetické oleje. Pneumatiky sou standardní těchto rozměrů: v předu 110/70 (120/60 lze také použít) a vzadu 150/60

RS RS


PLUSY MOTORKY MÍNUSY MOTORKY Celkové hodnocení: S RS se vám dostane do ruky sportovní náčiní s vynikajícími brzdami, podvozkem a motorem. S tím ale také přichází spousta povinností. Je to vlastně závodní stroj a tak se o něj musíte odpovídajícím způsobem starat. Odměnou vám bude krásný pocit s jízdy který vám může nabídnout už jen jedině srovnatelná Cagiva Mito.

Holyleader

RS



RS



RS

RS



RS



Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz