Přeskočit obsah a dostat se k menu

Gilera KZ 125


Gilera KZ 125 je v originálním provedení sportovně-cestovní polokapotážovaná dváca, která se vyráběla v letech 1987 až 1990. Model KK 125 je v podstatě shodný s modelem KZ až na kompletní kapotáž a další nádrž pod motorem.

Gilera


Co se týče Gilera motorů je to první generace motoru s přívěrou, díky níž dosahuje výkonu 18,5kW (25HP) při 9500 ot. za minutu. Tento výkon dokáže motorku rozpohybovat až k rychlostem okolo 160 km/h. To se ale týká spíš originální verze, jelikož má verze se jemně liší, což se pokusím popsat v dalším textu. Motor má velmi dobře vymyšlenou přívěru výfuku oproti jiným konkurentům (AF1, RS, Mito). Zde je přivěra řešena jakoby vyřízlým válečkem, který je v nízkých otáčkách natočen tak, že část plynů jde do malé komory v hlavě válce. Okolo 7500ot/min. se naplno otočí přívěra do polohy, kdy je výfukový kanál bez jakékoliv překážky a plyny jsou lehce ven :-) Oproti konkurentům tedy žádné nože a jiné vychytávky, které rády sjedou až k pístu a řeknou si s ním „dobrý den“. Podobný systém jako má Gilera naleznete podle mých informací taky u Yamahy. Motor je klasicky chlazen vodou a má šestistupňovou převodovku.

Gilera

Originální rozměr řetězové sady je 46/16 s řetězem 428. Já mám momentálně pro větší akceleraci poměr 50/16 s řetězem EK „O kroužek“. S tímto převodem dosahuje Gilerka rychlosti okolo 145km/h. Ze scháněním řetězové sady je docela problém, ale Paolo dodává řetězovky pro Gilery, někdy je však nutné čekat až měsíc na dodání. Brzdy jsou značky Grimeca nemůžu si na ně vůbec stěžovat. Ačkoli je vpředu kotouč o stejném rozměru 220mm jako vzadu, není problém po lehkém zmáčknutí předni brzdy kolo naprosto zablokovat. Tohoto brzdného účinku jsem dosáhl s pomocí pancéřové hadičky od Goldfrenu, která dělá z přední brzdy opravdovou jedovku. Zadní brzda je panceřovou hadičkou opatřena již od výroby a tak i zadní kolo není problém po lehkém zmáčknutí zablokovat. Co se týče třmenů tak ve předu je použit plovoucí třmen s dvěma pístky vedle sebe a vzadu dvěma pístky proti sobě. Oba třmeny vypadají vzhledově stejné jako ty, které jsou použíté na Hondě NSR, takže předpokládám, že jsou stejné.

Gilera Gilera

Jelikož byly kapoty na mé Gilerce v dost špatném stavu a přední tvary se mi moc nelíbily, tak jsem se rozhodli ji trošku předělat na „streeta“ :-) Celá šla do nového laku, včetně masky, aby to ladilo. Další částí kterou bylo nutné vyřešit byly blinkry… Jenže jsem koupil nehomologované „shity“ se kterýma byly víc problémy než aby pořádně svitily… Po jednom odcházely, spravil jsem jeden, přestal blikat druhý… Důrazně varuju, před koupí takových blikrů, ušetříte čas i peníze ;) Nedávno jsem konečně koupil homologované které sice stály kolem 700kč pár, ale na druhou stranu je to opravdu kvalita a jsou to vypalováky očííí :-) Zrcátka jsem použil klasické karbon, ve kterých jde celkem dobře vidět, až ve vyšších otáčkách je někdy problém, že se vibracema obraz rozvlní, protože jsou uchyceny přímo na řídítkách. Zadní světlo je osazeno 5W malou žárovkou pro klasické svícení a nad ní je větší 10W žárovka. Nemusíte se bát malé svítivosti, taliáni odrazovou plochu uvnitř světla řádně vykoumali. Menší problém jsem měl z SPZ, protože držák je dělaný pro krásné malinké značky a né pro ty české plachty. Po namontování miniblinkrů dozadu mi je dokonce SPZ částečně zakrývala. V rámci bezpečnosti jsem ji na okrajích zohlnul tak ať jdou blinkry ze všech úhlů vidět.

Gilera

Dále bych mohl popsat již zmíněnou street masku.. Jedná se o masku se čtyřmi čočkami, dvě velké uprostřed a menší na bocích. Ačkoliv se jedná o masku nehomologovanou, v noci svítí jakžtakž dostatečně a přes den jdete vidět. Já jezdím pořád z rozsvícenýma většíma čočkama, protože svítí lépe a nerozptylujou světlo tak jako ty boční. Jinak z maskou nejsou žádné problémy.

Gilera Gilera Gilera

Posaz je na Gileře spíše cestovní, protože má výš řídítka než napřiklad Mito nebo RS. Nejvíc bych ji asi přirovnal k AF1(sintesi), která je podobná jak stylem, tak rokem výroby. Sedlo je jednodílné a velmi pohodlné jak pro pilota, tak pro spolujezdkyni. Vadí mi ale, že se mi kolena nevejdou do prolisů v kapotážích, protože na ně přímo táhne. Celkově je moto postaveno na trochu menšího člověka než jsem já (192cm) a navíc kvůli optické úpravě přední části vypadá motorka o hodně menší, tak pro max. 185 cm vysokého člověka.

Nádrž je plastová značky Acerbis a dostanete se k ní, když klíčkem odklopíte kapotku před sedlem. U modelu KK je navíc druhá nádrž pod motorem, která je propojena z horní nádrží systémem hadiček. Když jsem to viděl poprvé, nevěřil jsem, že to může vůbec fungovat, ale chvíli jsem s tím jezdil a opravdu to fungovalo, vždycky jsem vypotřeboval i spodní nádrž. Pod kapotkou před sedlem na vás vykoukne již zmíněná nádrž, víčko chladící kapaliny, airbox a menší úložný prostor (vejde se tam tak lékárnička, žárovky a možná nějaký ten šroubovák). Nádrž má v mém provedení dost malou kapacitu, okolo 8mi litrů. Spotřeba se pohybuje kolem 4,5 litru na 100km, ale při víkendovém ježdění na eccáku může dosáhnout kolem 7mi litrů benzínu. K mazání benzínu s olejem je určen mixér, který mám ale odpojen, jelikož k němu nemám takovou důveru. Jezdím pouze na kvalitní plnou syntetiku Agip Racing 2T, případně Mobil Racing 2T a to v poměru 1:50.

Gilera Gilera Gilera

Další části je podvozek. Gilera je vepředu osazena teleskopickou vidlicí, která funguje bezchybně. Byl jsem nucen pouze vyměnit gufera, protože někdo použil jiný rozměr a vidle tekly. Jinak jsou vidle v bezvadném stavu a jsou velmi málo jeté. Zadní odpružení je řešeno centrální pružící jednotkou a systémem přepakování, opět jsem s tímto neměl nikdy žádný problém.

Gilera Gilera

Kola jsou značky Grimeca a obě jsou 16ti palcová, což dost omezuje výběr pneumatik. Ve předu má být použita pneumatika 100/80 -16 a vzadu 120/80 - 16. Jelikož je výběr opravdu omezený, našel jsem pneu Sava (vyráběná v koncernu GoodYear). Přední pneumatiku této značky mám ještě od původního majitele a stále po najetí asi 15000km je na ní dostatek vzorku a po zahřátí nádherně drží. Oproti tomu zadní guma se v mém rozměru nevyrábí, tak používám rozměr 120/90, ale už nevydrží tolik jako přední guma, protože je měkčí a je více namáhána. Je to ale otázkou 1000,-kč, takže oproti nějaké Pirelli či co, je to i ušetření. Navíc, ikdyž je to značka Sava, o kvalitu se opravdu bát nemusíte, je to sportovnější guma a po prohřátí drží. Nekolikrát jsem měl možnost dřít nohou na stupačce o asfalt a guma mě nikdy nezradila.

Gilera Gilera Gilera

Mezi hlavni negativa motorky patří nedostupnost dílů, které se dají sehnat jen pokud máte kontakty. Jinak je to téměř nemožné. Dalším negativem je nespolehlivost některých částí, ale to je na druhou stranu u každé starší dvácy. Už jsem měl tu čest si dělat GO motoru a je to opravdová legrace, hlavně po finanční částce jsem se z ní vzpamatovával ještě 3 měsíce. Další věcí kterou bych vytknul je baterie pod motorem, kousek od předního kola. Nejen, že je k ní špatný přístup, ale dostává tam řádnou sadu bordelu. Plusem ale je, že kolem Giler se většinou točí samí šikovní kluci, kteří jsou ochotní poradit či nějak pomoct. Gilera komunita je i přes pár členů v ČR velmi silná. Zastoupení v ČR je ale spíše k smíchu, zajišťuje jej Cagiva, která dováží skůtry Gilera, na druhou stranu když jsem potřeboval vyřídit doklad kvůli přepisu rámu byli velmi vstřícní. Je opravdovou škodou, že Gilera přestava vyrábět klasické motocykly a přeorientovala se na skůtry, protože málokdo ví, že Gilera byla ve své době špička jak na poli 2T stopětadvacítek, tak v jednoválcových velkých 4T endurech. Proto je jedním z mých adeptů na přestup do silnější kubatury Gilera Nordwest 600.



PLUSY MOTORKY
Gilera



MÍNUSY MOTORKY
Gilera

Goulash © 2006



Gilera

Gilera

Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz