Přeskočit obsah a dostat se k menu

Aprilia AF1 Sintesi (90)


 Cestovně - sportovní italská dvacka. Dalo by se říci, že model Sintesi patři k těm postarším modelům, ale rozhodně tím neztrácí italský charakter a srdce, které bije v 2T rytmu. Právě rokem 90 nastal zlom a Sintesi vyráběny v tomto roce dostaly nový prolis přední masky a přední světla jsou dále od sebe. Pojďme si už ale projít klady, zápory a jisté funkce této motorky. Jako první bych Vám přiblížil posaz. Jak už jsem na začátku naznačil, tak posaz je cestovně-sportovní a celá motorka se od toho vyvíjí. Poznáte to na velmi měkkém sedlu řidiče a docela vysoko postaveným řídítkům. Sedadlo spolujezdce je už ale s jiného soudku, ale to asi jako na každé sportovní silnici. Jezdci s postavou jako já, čili 70kg a něco málo přes 180cm nebudou mít probém vlézt se do prolisů nádrže, ovšem nad 190cm a možná už i méně tuto motorku nedopručuji.

AF1 AF1

Celá motorka je již se zmíněnými centimetry velmi dobře aerodynamicky postavena a plexi naprosto splňuje svou funkci jak při klidné jízdě, tak i při zalehnutí.

AF1

 Přední dva světlomety jsou zastrčeny do přední masky a dávájí celkové motorce nevinný vzhled. Ovládacíma prvkama na levém říditku můžete světlomety udávat do různých poloh, hlavním a to "posuvným" tlačítkem bud do parkovacího režimu nebo do normálního osvětlení, které si pak můžete vedlejším tlačítkem upravovat na tlumený či dálkový režim. Zadní svítilna je na této motorce velmi odbytá a nedostačující, je taktéž tvořena dvěma brzdovými "čočkami" , ve kterých svítí pouze jedna a navíc 21,5W žárovka. Ve dne je to velmi nedostačující a to jak se zapnutými světly nebo při zmáčknutí brzdy. V noci už cosi vidět jde, ale není to taktéž dostačující. Uvažuji o předělání na LED, tak potom kdyžtak tuto recenzi doplním.

AF1 AF1

 Dostáváme se k přístrojové desce, kterou zdobí hliníkové brýle s profilovaným nápisem AF1. Model Sintesi a to ten novější model má uprostřed velký otáčkoměr s červeným ciferníkem, který motorce dodává vzhled velké mašiny. Rychloměr je na levé straně a teploměr na pravé od otáčkoměru. Pod otáčkoměrem je řada kontrolek, kde najdete ukazatel světel a to jak tlumených a dálkových, kontrolku oleje, benzínu a neutrálu.

AF1

 Velikou roli na této motorce hrajou i zrcátka, ve kterých vidíte přesně co chcete a málo kdy a to opravdu málo se stane, že se dostanete do tzv. nulového bodu. Jsou větší, někomu připominají Mickey Mouse ale tu de o bezpečnost a nedoporučuji tam dávat nějaké karbonové mini zrcátka už kvůli bezpečnosti a vzhledu.

AF1

 Další a to nedílnou součásti motocyklu a chloubě italksých dvác jsou bez pochyby brzdy. Model Sintesi už na svůj věk disponuje vzadu kotoučem o průměru 220mm s dvoupístkovým třmenem značky Brembo (už to jen slyším a zvedají se mě vlasy!) a vepředu je osazena kotoučem 320mm a čtyřpístkovým třmenem Aprilia. S brzdovým obložením SBS je tato varianta opravdu vražedná a sttopie je každodenní zaležitostí a chloubou této motorky. S instalací pancéřových hadic se s těchto brzd stanou vyloženě jedovky - podle pěněz do budoucna taktéž plánuji tak popř. doplním.

AF1 AF1

 K pohodlné a částečně i bezpečné jízdě patří odpružení motocyklu a jeho tlumící schopnosti. vepředu ma tato Aprilka Up Side Down vidlice (USD), které se při správném naplnění 10W olejem nechají zahanbit a nemaj tendenci se "utopit". Zadní kolo je na své roky uchyceno letmo a zachyceno nastavitelným centrálním odpružením. Nastavení je vysvětleno u HolyhoDiesla a jeho RS tak tam skočte, máte tam i obrázky a já nevlastním foťák.
 Furt tu píšu o cestovně sportovní motorce, proč ale vlastně takto? Co je částečnou priorotiou cestovních mašin, no přece nádrž na kterou talinští hoši asi hodně mysleli. Nevím co stojí v manuálu, ale není problém tam napasovat 14l což je uctyhodná cifra, ale snižuje tomu fakt, že je to 2T a rádo si to papne. Nicméně sem při natankování 14l ujel 270km a kontrolka benzínu mě začala svítít až při ostrém brždění. Jakmile Vám začne tato kontrolka svítit či blikat tak počítejte s ujetím max 40-60km dle stylu jízdy.

AF1 AF1

 Aby se naplno využil temperament této motorky je třeba použít kvalitní pneumatiky . Na tomto bych opravdu nešetřil a připlatil bych si za značky typu D, Pirelli, Metzeler apod. Chci jenom apelovat na kupování pneumatik s cestovním profilem. Je pravda, že se zahřátou penumatikou jde taktéž užít plno srandy, ale pokud máte rádi hodně sportovní jízdu tak vítězem u mě jsou Pirelli. Neberte jako zaujatost, ale na tuto motorku se moc vybírat nedá a proto myslím, že sada Pirelli Sport Demon na obě pneu je velice kvalitní. V manáulu píšou na přední kolo dávat 100/80, mám 110/70 R 17 a nemůžu si stěžovat. Na zadní kolo dejte 130/70 R 17 a taktéž neprohloupíte. Hlavně nedoporučuju tam dávat pneu typu 140 a 150 - zkazíte tím vlastnosti motocyklu.

AF1

 Nepřijemná zkušenost, kterou i teď zažívám je řetězová sada. V manuálu a v různých příručkách či katalozích píšou převod 16/37 což znamená pro ty co to nevědí 16 zubů na pastorku a 37 zubů na rozetě. Tento převod je ale moc do rychlosti a 6tý rychlostní stupeň na zkoušené maximálce je pouhou fikcí ve vašich mozcích. Doporučuji dát převod více do síly aby motorka byla živejší v otáčkách. Aprilka jak už jsem psal, má letmo uchycené zadní kolo a u tohoto je opravdu dobré aby řetěz byl naplý a rozeta s pastorem v ose, jinak při blbém nastaveni se Vám bude vlnit celý zadek. Napnutí řetězu je trošku složitější, ale po určité době je to otázka ani ne 5 minut. Průvěs by měl být klasicky asi těch 25mm, zkuste jak při sednutí tak i při volném stání.

AF1 AF1

To by asi bylo tak vše k vyhodám a nevýhodám této motorky, jako poslední se podíváme na motor. Nejstarší modely Sintesi měly Rotax 127, tento model má již Rotax 123 s elektronicky řízenou příverou a oddělené mazání s nastavitelným množstvím oleje. Záleží na Vás jesli tomuto budete věřit, nebo budete mazat do nádrže v poměru 1:50. Rotax 123 disponuje 17,5KW při 9tis otáčkách takže při 10,5tis. to dělá 21kW a 28,5koní. Toto už je docela velká dávka výkonu na dvácový objem takže mažte kvalitními oleji typu Castrol, Agip a Motul ... Nelijte tam M2T, Garden Syntetic a podobné vychytávky doby. Přívěra u této motorky je docela zákeřná a nůž si rád uděla romanticky výlet do válce. Následky jsou destruktivní a proto doporučuji zalepit ten dřík a matku která určuje posunutí do válce. Při nezalepení a jen dotáhnutí se může stát, že Vám to tam prostě spadne a věřte tomu že spadne. tyto dvě věci jsou z odlišných materiálů a při vysokých teplotách může dojít k povolení. Jinak taky je dobré tuto část motoru čistit a sledovat její dění.

AF1

PLUSY MOTORKY



MÍNUSY MOTORKY

S pozdravem Ratlík

City



Copyright © 2004-2008 Torm. Kód a originální design vytvořil Whitwa. Edited & Admin TORM Webhosting by Design-pr-.cz